Almi och EEN hjälpte Berena bageriet att expandera

UTMANING – Vi behövde hitta rätt produkt för rätt marknad

”- När vi startade Berena bageriet 2014 var drömmen att lansera ett traditionellt irakiskt bröd, Sammoun. Men mottagandet blev svalt. Det visade sig snabbt att vi behövde anpassa oss efter vad kunderna faktiskt ville ha. Vi ville också ta oss in på nya marknader, där vi såg att kvaliteten på liknande produkter kunde bli bättre – framför allt i Danmark.

LÖSNING – Vi bytte fokus och satsade på pitabröd

Vi lyssnade på marknaden och började istället satsa på pitabröd. Det blev en vändpunkt. För att nå ut åkte vi själva runt och träffade kunder, butiker och återförsäljare – ofta direkt på plats. Vi deltog i mässor, byggde relationer och lät smaken tala för sig själv.
Med stöd från Almi och Enterprise Europe Network fick vi också viktiga kontakter utomlands. En av dem var med Salling Group i Danmark, som bland annat äger Netto.

RESULTAT – Idag finns vi i hela Skandinavien Samarbetet med Salling Group blev startskottet på vår tillväxt i Danmark – idag står det landet för cirka en tredjedel av vår försäljning.
Vi har växt från småskaligt bageri till ett modernt företag med 26 anställda och en produktion på 7 000 pitabröd i timmen. Berena bageriets produkter finns idag i butikskedjor som Lidl, Ica, Coop och Willys – och vi fortsätter växa.


Ta kontakt med oss